REJIMEN SEMBOYAN DIRAJA


Rejimen Semboyan Diraja bermula apabila tertubuhnya ‘Communications Troop’ di Pusat Latihan Askar Melayu Diraja pada tahun 1949 di Port Dickson, Negeri Sembilan. Terup tersebut telah dianggotai oleh jururadio dari Platun Semboyan Batalion Pertama, Kedua dan Ketiga Rejimen Askar Melayu Diraja.

Bersesuaian dengan peluasan bidang tugas dan tanggungjawab ‘Communications Troop’, terup ini pada awal tahun 1952 telah diberi identiti tersendiri menjadi ‘Federation Signals Squadron’. Bermula dari tarikh ini secara rasminya Skuadron telah diberi tugas dan tanggungjawab khusus untuk menyediakan komunikasi kepada semua pasukan Rejimen Askar Melayu Diraja.

Dengan penubuhan ‘Federation Army Brigade’ pada tahun 1952, ‘Federation Brigade Siqnal Squadron’ juga telah ditubuhkan. Ia kemudiannya dikenali sebagai ‘Malaysian Signal Regiment’. Rejimen Semboyan juga telah mengiktiraf 15 November 1952 sebagai tarikh penubuhan ‘Federation Signals’ dan ianya telah dijadikan sebagai tarikh rasmi penubuhan Rejimen Semboyan Diraja sehingga sekarang.

Rejimen ini telah melaksanakan peranan dan tugasnya dengan berkesan dan mempamerkan kesetiaan yang tidak berbelah bagi terhadap Raja dan Negara, Rejimen Semboyan Malaysia kemudiannya telah dianugerahkan Gelaran Diraja pada 6 Jun 1992 dan dikenali hingga kini sebagai Rejimen Semboyan Diraja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan